Jak zorganizować bieg — poradnik
Bieganie to aktualnie jedna z najbardziej popularnych form aktywności fizycznej. Każdego roku w Polsce organizowanych jest tysiące różnych imprez, zarówno na krótszych, jak i ultra długich dystansach. A jak zorganizować swój bieg?
Jak zorganizować bieg? Pierwsza rzecz – określ cel biegu
Przede wszystkim w konspekcie przeprowadzenia imprezy sportowej trzeba określić cel biegu. Najczęściej jest to po prostu popularyzacja zdrowia i zdrowego stylu życia, propagowanie biegania lub promocja danego miejsca, jeśli bieg odbywa się w wyjątkowej scenerii (miasto, region, znany park lub stadion). Często zawody mogą mieć też wymiar charytatywny: część zysku z organizacji biegu może zostać przeznaczony na leczenie chorej osoby lub wsparcie domu dziecka lub innej placówki.
Ile kosztuje organizacja biegu? Trzeba się liczyć z kosztami
Określenie celu ściśle wiąże się też z pozyskaniem pieniędzy na organizację imprezy. Można dostać dotację z miasta, województwa lub poszczególnych podmiotów, którym zależy na promocji. Zorganizowanie odpowiedniego budżetu to podstawa przy chęci stworzenia mniejszej lub większej imprezy. Legalne przeprowadzenie biegu wiąże się bowiem z zaangażowaniem różnych służb: od policji, przez medyczne (lekarz i ratownicy) po urzędników i wolontariuszy.
Planując jak zorganizować bieg musisz wiedzieć, że w większości biegów każdy uczestnik zobowiązany jest uiścić odpowiednią opłatę, co pomaga w budowaniu budżetu. Rzadko jednak sportowcy decydują się na zapłatę, gdy nie dostaną nic w zamian. Dlatego trzeba pomyśleć o odpowiednim pakiecie startowym, w którym znajdzie się medal sportowy, statuetka sportowa lub inne biegowe gadżety. Upominki można również pozyskać w formie barterowej od sponsorów, o których trzeba odpowiednio wcześniej zabiegać.
Kolejne koszty to przygotowanie planu zawodów oraz projektu trasy, zabezpieczenie i oznakowanie trasy, wyznaczenie startu i mety, przygotowanie szatni i depozytu dla zawodników, zapewnienie toalet, umywalni i pryszniców, a także organizacja biura zawodów, informacji, obsługi technicznej i sędziów. Oczywiście żaden bieg nie może odbyć się bez nagród. Ważne jest zapewnienie wysokiej jakości medali sportowych lub statuetek sportowych, bo to kolejny aspekt, który może zachęcić potencjalnych kandydatów.
Organizacja trasy biegu – najważniejsze kwestia
Trasa to najważniejsza część biegu, dlatego jej przygotowaniu trzeba poświęcić wyjątkowo dużo czasu. Musi być zaplanowana w najmniejszych szczegółach. Jeśli to bieg uliczny, trzeba zyskać odpowiednie zgody i pozwolenia na zamknięcie danych ulic, a także zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom na każdym etapie. Z kolei start i meta muszą znajdować się w takim miejscu, które umożliwi sprawne rozpoczęcie biegu, a także jego zakończenie wraz z ceremonią wręczania medali biegowych czy statuetek.
Wielu biegaczy lubi pobijać swoje rekordy życiowe, a oficjalne zapisywane są jedynie w przypadku, gdy trasa posiada atest Polskiego Związku Lekkiej Atletyki. Co prawda są to kolejne koszty, ale warto, bowiem wówczas możemy skusić nawet największe gwiazdy lekkiej atletyki w kraju. Pobicie przez nich rekordów Polski wiąże się z dodatkowymi nagrodami, a jeśli ktoś jest faktycznie w formie, chętnie skusi się na udział.
Mówiąc o przygotowaniu trasy warto też zatrudnić wolontariuszy, u których biegacze będą mogli sięgnąć pomocy. Często zawodnicy pytają się, gdzie znajduje się biuro zawodów, gdzie znajdą toalety, gdzie ustawić się na starcie lub nawet gdzie skręcić, by nie zgubić się na trasie. Każda z takich osób powinna być odpowiednio oznakowana i dobrze poinformowana.
Promocja biegu – podstawa sukcesu
Jeżeli zastanawiasz się jak zorganizować bieg, aby impreza zakończyła się sukcesem, musisz pomyśleć o promocji. Sama sprawna organizacja i atrakcyjne nagrody to nie wszystko. Nawet jeśli mamy w planach organizację jednej z najlepszych imprez na świecie, a nikt o niej nie usłyszy, to nasze marzenia mijają się z celem. Czasem ten aspekt jest bagatelizowany przez organizatorów, a to ogromny błąd. Im większa liczba odbiorców otrzyma informacje o imprezie, tym więcej sponsorów będzie zainteresowanych wsparciem biegu. To z kolei przełoży się na atrakcyjność biegu, a idąc tym tropem – na frekwencję na starcie.
Warto więc pomyśleć o pozyskaniu partnerów medialnych, którzy będą regularnie informować o naszej imprezie. W zamian logo gazety, stacji radiowej, portalu internetowego czy telewizji można umieścić na medalu sportowym lub statuetkach. Trzeba też pomyśleć o artykułach sponsorowanych, a także zainteresowaniu mediów: przeznaczeniu kilku pakietów startowych z medalami biegowymi dla czytelników lub przygotować upominki dla dziennikarzy, co sprawi, że chętnie przyjdą na organizowaną przez nas konferencję prasową informującą o biegu. A jeśli faktycznie nasza impreza zostanie okrzyknięta sukcesem, jej nazwa będzie się przewijać w mediach przez kolejne miesiące, co tylko pomoże podnieść jej rangę i popularność.
Planujesz organizację biegu? Sprawdź naszą ofertę
Jesteśmy polskim producentem medali biegowych na zamówienie. Jeżeli planujesz bieg skontaktuj się z nami i skorzystaj z naszego doświadczenia, które zdobyliśmy przy realizacji tysięcy projektów medali sportowych na wydarzenia w Polsce i poz
Więcej z bloga:
- Emerytura za medal olimpijski – komu przysługuje i ile wynosi? - 7 sierpnia 2024
- Biegi ekstremalne – poznaj mordercze biegi z przeszkodami - 25 czerwca 2024
- Biegi z przeszkodami – coś dla prawdziwych twardzieli - 13 czerwca 2024