Dyrektor Plaży Open: Organizacja turnieju? Trzeba sobie nakreślić cele
– Jako dyrektor poświęcam wiele pracy i czasu, również kosztem bliskich, aby turniej był na wysokim poziomie – mówi Marcin Strządała, dyrektor Plaży Open, czyli największego cyklu turniejów siatkówki plażowej w Polsce.
Maciej Nowocień: Jak czujesz się jako dyrektor największego turnieju siatkówki plażowej w Polsce?
Marcin Strządała: – Czuję się dobrze! Pewnie dlatego, że staram się spędzać czas aktywnie, często biegam, gram w kosza, dlatego czuję się dobrze (śmiech). A tak na poważnie: czuję się jak każdy organizator z tą różnicą, że od siebie wymagam zawsze pełnej gotowości na 200% możliwości. Organizacja takiego przedsięwzięcia to około sześć miesięcy przygotowań, aby zrealizować pięciotygodniowy cykl turniejów, a później czekają jeszcze kolejne trzy miesiące, w których opracowujemy szczegółowe sprawozdania, podsumowania i raporty. Zatem jako dyrektor poświęcam wiele pracy i czasu, również kosztem bliskich, aby turniej stał na wysokim poziomie.
Początki zapewne nie były łatwe?
– Wbrew pozorom, było łatwiej, pewnie dlatego, że ranga i format turnieju był skromniejszy. Turniej składał się maksymalnie z dwóch boisk, do tego wystarczyły trzy namioty organizacyjne i dwa głośniki. Obecnie jest inaczej. Plaża Open to kilka stref: gastronomiczna, gdzie zawodnicy, wolontariusze, organizatorzy, sędziowie mogą korzystać z posiłków, przekąsek, napojów, deserów, do tego strefa odnowy biologicznej z jacuzzi, sauną i kriokomorą, strefa VIP, strefa transmisji telewizyjnej wraz ze studio plenerowym, strefa animacji dla dzieci i oczywiście do tego także trybuna na pół tysiąca kibiców.
Jak się zabrać za organizację takich turniejów?
– Przede wszystkim należy sobie opracować plan i cele, zadając sobie pytanie, co chce się osiągnąć poprzez organizację turnieju. Nam podczas organizacji cyklu Plaża Open przyświecają coraz wyższy poziom organizacyjny oraz promocja siatkówki plażowej. Plażówka to bardzo widowiskowa i efektowna dyscyplina, jeżeli jest na wysokim poziomie. Wówczas cieszy się wielkim zainteresowaniem. Tak jest na całym świecie i właśnie to jest naszym celem, aby wypromować siatkówkę plażową w Polsce. Stąd też ścisła współpraca z TVP Sport oraz z „Przeglądem Sportowym”. Jeżeli masz określony cel, wówczas łatwiej jest poukładać sobie zadania, aby ten cel osiągnąć.
Jak wygląda współpraca z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej?
– Z PZPS współpracujemy już ponad dziesięć lat. Było wiele momentów, w których uczyliśmy się, co i jak należy przygotować, także poprzez udział w imprezach organizowanych przez PZPS. Jednocześnie federacja w żaden sposób nie przeszkadza w rozwoju, a system polegający zdrowej konkurencji rokrocznie podnosi poziom rozgrywek krajowych. Jako organizator największego cyklu mogę stwierdzić, że jeżeli potrzebujemy pomocy, to z ramienia PZPS możemy na nią liczyć.
Co z logistyką takiego turnieju? Gracie w kilku miastach na terenie całej Polski.
– To jest duże przedsięwzięcie organizacyjne, bo mamy pięć turniejów w pięciu różnych lokalizacjach. Wszystko musi mieć swój timing, a każda godzina powinna być doprecyzowana, bo przy montażach liczy się nawet minuta. Ciężarówki z trybunami nie mogą czekać na rozładunek, a ekipa techniczna w tym czasie powinna już wybudować nieckę na piach, ponieważ transport piasku jest ustawiony w ten sam dzień, na określoną godzinę. Przy tak precyzyjnej logistyce nie możemy sobie pozwolić na przestoje, ponieważ wszystko ma swój czas, a ekipa musi znać każdy szczegół montażu. Następnie czeka nas realizacja turnieju, demontaże i załadunek. Oczywiście musimy także zagospodarować czas, aby odpowiednio się zregenerować, a na to zazwyczaj jest czas podczas przejazdów między miastami. Plaża Open to pięć tygodni ciągłej pracy.
Jak to możliwe, że turnieje siatkówki plażowej odbywają się… w centrach dużych miast?
– Mógłbym tutaj wrócić do pytania o cele. Jeżeli chcemy, aby siatkówka plażowa była lepiej rozpoznawalna, musimy ją prezentować w atrakcyjnych lokalizacjach. Właśnie dlatego zależy nam i miastom, aby turnieje odbywały się w ich sercach, gdzie kibic mógłby bliżej poznać atrakcyjność siatkówki plażowej.
Jak wygląda sprawa nagród, medali i statuetek dla zwycięzców?
– To wbrew pozorom bardzo ważny aspekt naszego cyklu. Zawsze staramy się przygotowywać oryginalne formy trofeów i medali. Często są to nagrody dedykowane, specjalnie tłoczone. Aby podkreślić ich oryginalność, medale i puchary prezentujemy na konferencji prasowej zapowiadającej cykl Plaża Open. W tym roku po raz pierwszy przygotowaliśmy puchar przechodni, który swoim wzorem nawiązuje również do używanej grafiki. Dlatego też zarys pucharu pojawił się m.in. na medalach. Chcemy, aby trofea robiły wrażenie na uczestnikach.
Jakie są twoje marzenia, jeśli chodzi o organizację turnieju?
– Plaża Open to corocznie nowe marzenia. Kiedy dziesięć lat temu zaczynaliśmy, mieliśmy zupełnie inne pomysły, teraz to ma inny wymiar. Marzenia Plaży Open wiążą się z celami, które chcemy zrealizować i tak przez pierwsze trzy lata zależało nam, aby osiągnąć zasięg ponadregionalny, czyli wyjść z organizacji turniejów powiatowych. Następnie realizowaliśmy już ogólnopolski cykl. Kolejne trzy lata to budowa wartości cyklu, aby zwrócić uwagę mediów ogólnopolskich. Kiedy już udało nam się podjąć współpracę z TVP Sport i „Przeglądem Sportowym”, zależało nam na zasięgu, dlatego też organizowaliśmy aż do ośmiu turniejów w sezonie. Po 2016 postawiliśmy na stabilizację, czyli pięć turniejów, jednak z lepszą oprawą i walką o tytuł. Obecnie Plaża Open to 600 minut transmisji w TVP Sport i miesiąc kampanii w „Przeglądzie Sportowym”, a także pula nagród sięgająca 150 tys. zł. Kolejne marzenia przed nami… A co to będzie, zobaczymy w październiku.
MCC Medale – trofea sportowe na zamówienie
Nasza firma specjalizuje się w produkcji trofeów sportowych na zamówienie. Wybierz sprawdzone rozwiązania, najwyższą jakość i doświadczenie, które zbieramy realizując projekty dla czołowych organizatorów wydarzeń sportowych w Polsce i na świecie. Kliknij przycisk poniżej i poznaj naszą ofertę:
- Zrównoważony rozwój i ekologia w organizacji biegów - 26 marca 2024
- Jak przyciągnąć sponsorów do Twojego biegu? - 26 marca 2024
- Marketing i promocja imprez biegowych: strategie, które działają - 26 marca 2024