Esport – czym są sporty elektroniczne?
Choć esport to trend, który przeżywa rozkwit w ostatnich latach, jego historia sięga znacznie dalej. Co sprawiło, że niszowe hobby młodzieży przesiadującej w kafejkach internetowych stało się wielomiliardową gałęzią rozrywki i czym właściwie jest esport? Odpowiedzi na te pytania postaramy się udzielić w poniższym wpisie.
Z tego artykułu dowiesz się:
Niewielu już pamięta kafejki internetowe. Miejsca wypełnione komputerami, z oknami zasłoniętymi żaluzjami, stukot klawiatur i charakterystyczne kliknięcia myszą. Jeszcze kilkanaście lat temu dla wielu młodych (i nie tylko) ludzi były one jedynym miejscem, w którym można było skorzystać z Internetu i wyjrzeć przez “okno na świat”. Odrobienie pracy domowej, ściągnięcie ulubionej piosenki czy też pierwsze kontakty z wymagającymi połączenia sieciowego grami komputerowymi typu multiplayer. To właśnie takie gry, jak i zawarty w nich element rywalizacji stawiały podwaliny pod dzisiejszy esport. Ten już dawno wyszedł z kafejek, piwnic i szkolnych sal od informatyki. Dziś rozgrywki esportowe przyciągają przed ekrany miliony widzów, a największe z wydarzeń zapełniają hale widowiskowe i stadiony.
Czym jest esport?
Określenie “esport” staje się coraz popularniejsze. Zjawisko zyskuje zainteresowanie nie tylko branżowych mediów, ale też tych ogólnych czy specjalizujących się w sporcie. Coraz więcej firm patrzy na esport jako nowy obszar działań marketingowych, angażując się w akcje sponsoringowe, a nawet tworząc swoje drużyny esportowe. Czym właściwie jest esport i dlaczego zaczął skupiać na sobie uwagę całego świata?
Słowo “esport” ma w sobie “sport” i to właśnie ze sportem zjawisko ma najwięcej analogii. Po pierwsze rywalizacja – większość gier wieloosobowych ma w sobie ten elementem. Zamiast fabuły i wyznaczonych przez twórców misji, celem gry jest bycie lepszym od drugiego gracza. Kolejną cechą wspólną esportu i sportu jest ciągłe doskonalenie i rozwój umiejętności fizycznych, jak i psychicznych, dzięki czemu zawodnicy są w stanie poprawiać swoje wyniki. Esport ze sportem łączą również zasady i reguły – konkretne, określone i powszechnie stosowane w trakcie rozgrywania spotkań. Na podstawie tych elementów można pokusić się o sformułowanie następującej definicji – esport to forma rywalizacji, w której areną są wieloosobowe gry komputerowe.
Czy esport to sport?
Na temat tego, czy esport jest sportem, stale toczą się burzliwe debaty. Dla jednych “klikanie w dżojstik”’ nie jest czymś, co można nazwać sportem, dla drugich rozwijanie refleksu, koordynacji, szybkości reakcji czy wytrzymałości (spotkania w niektórych grach mogą trwać nawet kilka godzin) wpisuje się w definicję sportu. Czy jednak analogie wystarczą do zakwalifikowania esportu jako sportu? Na to pytanie nie udzielono na razie jednoznacznej odpowiedzi.
Najważniejsze gry esportowe
Areną esportowej rywalizacji są wieloosobowe gry komputerowe. Każda z nich rządzi się innymi zasadami, ma inne reguły i inaczej wygląda rozgrywka. Innymi cechami muszą też charakteryzować się sami zawodnicy. W grach strategicznych zestaw kompetencji obejmował będzie umiejętność szybkiego podejmowania decyzji, strategicznego myślenia, reakcji na ruchy przeciwnika natomiast w grach FPS (first person shooter) będzie to refleks, precyzja ruchów myszką, celność, umiejętność komunikacji, itp. Rzadko kiedy gracze specjalizują się w więcej niż jednej grze, a jeśli już, to są to najczęściej tytuły oparte na podobnej mechanice. Do najpopularniejszych i najważniejszych gier esportowych należą m.in.:
DOTA 2
DOTA 2 to gra, w której naprzeciw siebie stają dwie 5-osobowe drużyny. Arena rozgrywek to plansza, na której rozlokowane są różnego rodzaju budowle obronne, w tym główne “bazy” drużyn zlokalizowane w przeciwnych rogach kwadratowej mapy. Celem gry jest przedostanie się do bazy przeciwnika i zniszczenie głównego budynku. Gracze sterują głównymi bohaterami, z których każdy ma inną charakterystykę i moce specjalne, a grę urozmaicają także jednostki sterowane przez sztuczną inteligencję, które mogą być albo przyjaźnie, albo wrogo nastawione.
League of Legends
Z niemal identyczną mechaniką i zasadami spotykamy się w grze League of Legends. Dla zagorzałych fanów DOTA 2 popularny LoL to uproszczona wersja ich ulubionego tytułu. Faktycznie, część mechanik uległa uproszczeniu, jednak stało się to jedną z podwalin sukcesu gry. Poprzez prostsze zasady bariera wejścia była niższa, a gra szybko zyskiwała aktywnych użytkowników i popularność.
StarCraft II
StarCraft zaliczany jest do gatunku strategii czasu rzeczywistego. Rozgrywka, podobnie jak w przypadku dwóch wcześniej wspomnianych gier toczy się na zamkniętej planszy. Zawodnicy stający naprzeciw siebie nie mają jednak do dyspozycji bohaterów i gotowych budowli. W jak najkrótszym czasie muszą zbudować bazę i armię, wykorzystując do tego rozsiane po mapie źródła surowców, a następnie pokonać armię przeciwnika niszcząc przy tym jego budynki.
Counter-Strike: Global Offensive
Counter-Strike: Global Offensive to gra typu FPS, w której 5-osobowe drużyny – w grze nazwane “terrorystami” i “antyterrorystami” – stają naprzeciw siebie na urozmaiconych mapach. Każda z nich składa się z dwóch punktów startowych oraz dwóch tzw. “obszarów bombowych”, w których drużyna atakująca (terroryści) musi podłożyć ładunek wybuchowy. Zadaniem drużyny broniącej (antyterroryści) jest niedopuszczenie do tego lub – w przypadku podłożenia ładunku, jego rozbrojenie. Rundy trwają ok. 2 minut, przez co gra jest bardzo dynamiczna i atrakcyjna dla oglądających.
FIFA
Wśród popularnych tytułów esportowych znalazła się też wirtualna piłka nożna. FIFA to gra sportowa, w której gracze sterują swoimi ulubionymi piłkarzami, prowadząc ich drużyny do sukcesu. Cel jest prosty – zdobyć więcej bramek niż przeciwnicy. Gra wymaga od graczy umiejętności szybkiego podejmowania decyzji, a także wprawy we wprowadzaniu kombinacji klawiszowych, dzięki którym sterowani zawodnicy wykonują konkretne ruchy – dryblingi, podania, strzały itp.
Najważniejsze wydarzenia esportowe
Tak jak fani lekkiej atletyki mają igrzyska olimpijskie, piłki nożnej mistrzostwa świata, a tenisa Wielki Szlem, tak i miłośnicy esportu mogą cieszyć się różnymi imprezami najwyższej rangi. Spotykają się na nich najlepsze drużyny i zawodnicy z różnych państw, rozgrywki transmitowane są na całym świecie, a pula nagród może przyprawiać o zawrót głowy.
The International (DOTA 2)
Organizowane od 2011 roku mistrzostwa w grę DOTA 2 nazywane “The International” to turniej z największą pulą nagród dla biorących w nim udział drużyn. W edycji z 2021 sięgnęła ona ponad 40 mln dolarów. Lwia część tej kwoty – 45%, czyli aż 18,2 miliony dolarów – trafiło do drużyny Team Spirit, która zwyciężyła w turnieju. Finałowe starcie śledziło w jednym momencie ponad 2,5 mln widzów z całego świata.
Worlds (League of Legends)
Nie mniejszym zainteresowaniem cieszą się mistrzostwa świata w League of Legends znane jako “Worlds”. W rzeczywistości oglądalność zmagań jest nawet większa niż w przypadku turnieju The International – w szczycie potrafi sięgnąć 4 mln równoczesnych widzów – jednak pula nagród wynosi jedynie ok. 2,5 mln dolarów.
Major (Counter Strike: Global Offensive)
Swoje święto mają również fani CS:GO. Major to cykliczna impreza, w której naprzeciw siebie stają najlepsze zespoły Counter-Strike’a z całego świata. Ostatnia, tegoroczna edycja wygrana przez zespół FaZe odbyła się w belgijskiej Antwerpii. Pula nagród wyniosła 1 mln dolarów, z czego połowa kwoty trafiła do zwycięzców. Wydarzenie miało również polski akcent. Paweł “dycha” Dycha oraz Olek “hades” Miśkiewicz, gracze fińskiej organizacji ENCE dotarli ze swoim zespołem do półfinału turnieju.
Największe sukcesy polskich esportowców
Na esportowe emocje nie mogą narzekać fani z Polski. Nasi reprezentanci mają bowiem na swoich kontach sporo sukcesów w różnych grach wieloosobowych.
Dla miłośników CS:GO ostatnie dotarcie do półfinałów Majora dwóch polskich zawodników na nowo rozgrzało emocje. Fani tego tytułu wciąż żyją bowiem ostatnim dużym sukcesem, którego w 2014 roku dokonali polscy gracze organizacji Virtus.pro, którzy wygrali turniej rangi Majora w Katowicach (EMS One 2014).
Największą gażę za udział w turnieju zdobył nasz reprezentant w DOTA 2. Michał „Nisha” Jankowski w ubiegłorocznym The International, który wraz ze swoją drużyną Team Secret dotarł aż do małego finału turnieju.. Za zajęcie 3 miejsca jego drużyna zainkasowała 3,6 miliona dolarów, z czego część przypadła zawodnikowi. “Nisha” dołożył tym samym kolejną cegiełkę do tytułu najlepiej zarabiającego polskiego esportowca – w swojej karierze zgarnął już bowiem ponad 1,7 mln dolarów.
Polska ma wśród swoich reprezentantów także mistrzów świata w jednym z nowszych tytułów FPS – VALORANT. W 2021 r. Patryk „starxo” Kopczyński i Aleksander „zeek” Zygmunt w barwach międzynarodowej organizacji ACEND zdobyli ten tytuł podczas VALORANT Champions, zgarniając przy tym na konto drużyny aż 350 tys. dolarów.
Sukcesy zaliczyli również gracze popularnej wśród młodzieży gry Fortnite. Zespół, który tworzyli Michał „Kami” Kamiński, Maciej „teeq” Radzio i Iwo „Setty” Zając zwyciężył w finałach Fortnite Championship pod koniec 2021 r. Zawodnicy, poza mistrzowskim tytułem, do podziału otrzymali w nagrodę 300 tys. dolarów. Kolejne 450 tys. dolarów na swoje konto zapisali, zajmując 2 miejsce w turnieju FNCS: 2021 Grand Royale.
Sporty elektroniczne – przyszłość rozrywki?
Sporty elektroniczne to prężnie rozwijająca się branża. Perspektywa wysokich zarobków za “granie w gry” sprawia, że esportem interesuje się coraz większa rzesza ludzi – nie tylko młodych. Emocje towarzyszące spotkaniom nierzadko dorównują tym z klasycznych sportów. Zwiększa się także liczba podmiotów zaangażowanych w branżę, dzięki czemu wydarzenia esportowe nie tylko zaczynają przypominać te z klasycznego sportu, ale coraz częściej je przerastają – np. wspomnianymi pulami nagród. Czy wkrótce światowa publika odejdzie od tradycyjnych sportów na rzecz sportów elektronicznych? W najbliższych latach taki scenariusz nie jest raczej możliwy, ale międzynarodowe władze zrzeszone np. w FIFA, MKOL itp., z pewnością muszą przemyśleć swoje sposoby na przyciągnięcie uwagi pokolenia wychowanego w wirtualnym świecie.
MCC Medale – nagrody dla zawodników
Organizujesz turniej esportowy lub inne zawody i poszukujesz nagród dla zawodników? Dołącz do grona klientów MCC Medale i wybierz trofea sportowe od producenta! W naszej ofercie znajdziesz medale i statuetki z metalu tworzone na zamówienie. Każdy wzór powstaje od podstaw, dzięki czemu masz gwarancję jego unikalności. Projekty są w pełni dopasowane do wymagań zlecającego, a możliwości personalizacji obejmują takie elementy jak grubość i wielkość odlewu, kolory, składowe wzoru (dowolne teksty, cyfry, grafiki), technikę projektowania i elementy dodatkowe.
Medale sportowe
Medale okolicznościowe
Pinsy
- Tenis ziemny – to musisz wiedzieć o tym sporcie - 20 września 2023
- Baretki wojskowe – co symbolizują? - 5 września 2023
- Kolarstwo – na czym polega i jakie są rodzaje? - 4 września 2023